ماهیت یادگیری در چند سال اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. مانند بسیاری از مسائل در جامعه ما، فناوری جدید برای بهبود یادگیری هم از نظر تعامل و هم از نظر اثربخشی تدریس و در نهایت حصول اطمینان از نتایج بهتر برای دانش آموزان استفاده می شود.
یادگیری دیجیتال، یک آینده
با ظهور دیجیتال در تمام زمینه های زندگی ما، شاهد افزایش استفاده از خدمات دیجیتال در یادگیری هستیم. به گفته متخصصان یادگیری دیجیتال، “اکنون به طور گسترده توسط موسسات به رسمیت شناخته شده است که دیجیتالی شدن در آموزش برای ارائه تجربیات یادگیری مثبت و انتخاب دانش آموزان، هدایت نوآوری های آینده در عمل و ارائه و البته بقا در دنیای دیجیتال جدید بسیار مهم است؛ همانطور که دسترسی به آموزش به یک سرویس جهانی تبدیل می شود. دلایل متعددی وجود دارد که چرا یادگیری دیجیتال هم برای دانشآموزان و هم برای مؤسسات آموزشی مفید است. در اینجا به ۱۰ مورد از آنها اشاره کردیم.
مزیت های یادگیری دیجیتال
- دسترسی تمام وقت به موارد آموزشی
یکی از مهم ترین مزایای استفاده از یادگیری دیجیتال این است که موارد آموزشی همیشه ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ در دسترس دانش آموزان روز هفته است. این امر به دانشآموزان انعطافپذیری کامل در مورد زمان و مکان مطالعه میدهد و آنها را قادر میسازد تا بر بهترین زمانها برای مطالعه برای خود و همچنین میزان مطالعه و دسترسی به یک جامعه جهانی کنترل داشته باشند. - همکاری را تسهیل می کند
همکاری با دیگران بخش مهمی از زندگی کاری در بسیاری از مشاغل است. آموزش همچنین می تواند از یادگیری دیجیتال به عنوان یک ابزار همکاری بهره مند شود و با گرد هم آوردن افراد از طریق کنفرانس ویدئویی، امکان استفاده از اسناد مشترک به دانش آموزان و معلمان را فراهم سازد یا به به آماده سازی دانش آموزان برای دنیای کار کمک کند. - منابع بیشتر
منابعی مانند سخنرانی های ضبط شده یا مطالب اضافی را می توان به راحتی به اشتراک گذاشت و به دانش آموزان این فرصت را می دهد تا یادگیری خود را به حداکثر برسانند و موضوعاتی را که به نظر آنها چالش برانگیزتر است را بررسی کنند و همچنین اطلاعات اضافی مربوط به موضوعاتی را که می خواهند بهتر بفهمند به دست آورند. - تعامل بهتر
تجزیه و تحلیل دیجیتال می تواند به مؤسسات آموزشی کمک کند تا درک بهتر و کلی تری از مشارکت دانش آموزان خود با بخش های خاص دوره های خود یا مؤسسه داشته باشند. این بدان معناست که موسسات آموزشی می توانند به سرعت آن را در صورتی که دانش آموزی در حال جدا شدن، مشکل در دوره آموزشی یا بیمار باشد، بررسی کنند و ابزارهایی را برای بهبود کارآمدتر وضعیت در اختیار داشته باشند. - یادگیری شخصی
یادگیری دیجیتالی میتواند به یادگیری شخصیشده کمک کند؛ زیرا هرکسی تکنیکها و روشهای یادگیری خاصی دارد که مناسب آنهاست. یادگیری دیجیتالی میتواند به دانشآموزان و معلمان کمک کند تا درک بهتری از مؤثرترین روشهای تدریس برای خود پیدا کنند و به ارائه آموزش و یادگیری مؤثرتر کمک کند. - تسهیل راهبردهای جدید یادگیری دیجیتال
علاوه بر راهبردهای یادگیری موجود که توسط مؤسسات آموزشی استفاده می شود، شواهد فزاینده ای وجود دارد که راهبردهای یادگیری مانند یادگیری خرد و گیمیفیکیشن به عنوان روش تدریس بسیار مؤثر هستند. این ایدههای «جدید» با ادغام فناوری دیجیتال در آموزش ظاهر میشوند. - آمادگی برای کار
در سال ۲۰۲۲ و بعد از آن، ما به طور مداوم مجبور به یادگیری و سازگاری با فناوری جدید در محل های کار هستیم. ادغام یادگیری و آموزش دیجیتال و همچنین روشهای تعامل، میتواند راهی عالی برای آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی کاری باشد؛ هم از نظر فناوری که استفاده میکنند و هم در توانایی یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال جدید. - ایجاد جوامع همتا
مردم به خصوص افراد جوان اغلب احساس راحتی بیشتری در اشتراک گذاری آنلاین با همسالان خود به جای حضوری دارند. چه صرفاً از طریق گروههای چت اجتماعی یا یک محیط یادگیری ساختاریافتهتر باشد، فناوری میتواند راهی عالی برای ایجاد جوامع بین دانشآموزان و همچنین با معلمان آنها باشد و برای همه پشتیبانی و مزایایی ارائه دهد. این عمل را می توان برای اتصال دانش آموزان از سراسر جهان بدون نیاز به محدود شدن در یک اتاق استفاده کرد. - افزایش مسئولیت پذیری
یکی از بزرگترین مزایای یادگیری دیجیتال این است که می تواند به افزایش پاسخگویی دانش آموزان کمک کند. با کنترل بیشتر دانشآموزان بر آموزش خود، آنچه که مطالعه میکنند و نحوه مطالعه آنها، مسئولیتپذیری بیشتری نسبت به پیشرفت خود خواهند داشت. اگرچه این نباید به این معنی باشد که مؤسسه آموزشی مسئولیت را صرفاً به دانش آموز واگذار می کند، اما به این معنی است که دانش آموزان و دانشجویان می تواند تا حدی بر تحصیل خود مالکیت داشته باشد. - پیگیری پیشرفت دانش آموز
فناوری به مؤسسات آموزشی این امکان را می دهد که پیشرفت دانش آموزان را از نزدیک دنبال کنند. این می تواند شامل همه چیز از نتایج امتحانات گرفته تا ارزیابی های فردی و سوابق حضور و غیاب باشد. این امر معلمان را قادر می سازد تا درک خوبی از الگوها و زمینه های بهبود آموزش و یادگیری در هر زمان به دست آورند.